راهنمای سفر به استان قزوین

مترجم سایت

تبلیغات

تبلیغات

زبان

فروشگاه کتاب

فروشگاه کتاب

موضوعات

موضوعات

تبلیغات

تبلیغات

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

مکان تبلیغ شما

مکان تبلیغ شما

لینک دوستان

لینک دوستان

توریست را محبوب کنید:

شاهین گشت

تور های نوروزی

راهنمای سفر به استان قزوین

راهنمای سفر به استان قزوین

قزوین

استان قزوین از شمال به استان گیلان، از جنوب به استان مرکزی، از شرق به استان البرز و از غرب به استان زنجان و همدان محدود است و ۱۳۰۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. استان قزوین با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، مانند پلی، پایتخت کشور را به مناطق شمالی و غربی و کشورهای قفقاز و اروپا متصل می کند و به دلیل موقعیت مناسب، ضمن توسعه کشاورزی، صنعتی و خدماتی، به یکی از قطب‌های مهم توسعه کشور تبدیل شده است.

شهر قزوین تا سال ۱۳۷۵ جزء محدوده سیاسی اداری استان تهران بود. در این سال، این شهر از استان تهران جدا شد و همراه با شهرستان تاکستان از استان زنجان، به عنوان استان قزوین در تقسیمات کشوری جای گرفت. این استان، براساس آخرین تقسیمات کشوری، دارای ۲ شهرستان، ۱۰ بخش، ۱۲ شهر، ۳۷ دهستان و ۹۳۶ آبادی دارای سکنه است و شهرستان‌های قزوین و تاکستان مجموع شهرستان‌های آن را تشکیل می‌دهند.

دوره صفویه، اوج شکوفایی معماری قزوین

شاه طهماسب اول، پادشاه صفوی، قزوین را به پایتختی خود انتخاب کرد. به دستور او اراضی زنگی‌آباد از میرزا اشرف جهان قزوینی خریداری و با عنوان جعفرآباد برای ساخت کاخ‌ها، باغ‌ها و عمارات حکومتی تعیین شد. این مجموعه که دولتخانه مبارکه دارالسلطنه نام داشت، تا دوره پهلوی اول مقر حکمرانان این سرزمین بود. متأسفانه بناهای شکوهمندی همچون ایوان نادری، عمارت خورشید، عمارت رکنیه و... در دوره پهلوی به طور کامل تخریب و بخش گسترده­‌ای از این مجموعه به محل استقرار ادارات دولتی و واحدهای آموزشی اختصاص یافت و قسمت­‌هایی نیز به بخش خصوصی واگذار شد. مجموعه‌ی این اقدامات باعث از دست رفتن ماهیت این بناها شد.

شاه تهماسب اول

شاه تهماسب اول

بناهای تاریخی استان قزوین

دوران طلایی تاریخ قزوین در عصر صفوی 

بدون شک با نگاه گذرا به تاریخ قزوین، یکی از دوران‌های طلایی قزوین، انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت حاكمیت شیعی صفوی بود. با استقرار دولت شیعی صفوی در قرن دهم هجری، عصر جدیدی در تاریخ ايران آغاز شد.
از اين زمان به بعد قزوين به محل تجمع دولتمردان، علما و انديشمندان و صاحبان حرفه و فن و هنر تبدیل شد. حكومت صفوی با تكیه بر مفاهیم عرفانی از سویی و تعابیر و تفسير شریعت از نظرگاه مذهب شيعه از سوی دیگر موفق شد تا پایگاه اجتماعی بسيارگسترده‌ای به دست آورد. 

عظمت باغستان های سنتی قزوین

عظمت باغستان‌های سنتی قزوین

در دوره صفوی به دستور شاه طهماسب اول، اراضی زنگی‌آباد از میرزا اشرف جهان قزوینی خریداری شد و با عنوان جعفرآباد برای ساخت کاخ‌ها، باغ‌ها و عمارت‌های حکومتی تعیین شد. توصیف‌ها و تعاریفی که عبدی بیک در اشعار خود از دولتخانه صفوی کرده است بیان کننده چگونگی باغات است. اسکندر بیک در عالم آرای عباسی درباره آثار شاه طهماسب اول می نویسد:

... از آثارش...عمارت دولتخانه مبارکه دارالسلطنه قزوین و حمامات معدود و چهار بازار و باغ ارم تمامی موسوم به سعادت آباد که به لطافت و  خوبی شهره‌ی جهان و نمونه‌ای از باغ جنان است و... بخش های باقیمانده از باغ‌های صفوی در مرکز شهر قزوین است. از جمله سبزه میدان و باغی که عمارت چهلستون را دربرمی‌گیرد. همچنین بخش هایی هم از باغ دارالشفا در نزدیکی بازار باقی مانده است.

خیابان سپه

این خیابان اولین خیابان احداث شده در ایران است که در دوره شاه طهماسب در مقابل سردر عالی قاپو و ورودی دولتخانه ساخته شد و به دلیل علاقه شاه طهماسب به محلی که در ولیعهدی در آن به سر می‌برد، مانند آن محل خیابان نام گرفت. این خیابان در اصل محوطه‌­ای مانند یک میدان بود و بناهای مهم آن زمان در اطراف آن قرار داشت. 

خیابان سپه

 عکس قدیمی از خیابان سپه 

سردر عالی قاپو

سردر عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و گردشگری دراستان قزوین  است که در ابتدای خیابان سپه،–نخستین خیابان ساخته شده در ایران، قرار دارد. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی بهارگ سلطنتی صفویان بوده است و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

سر در عالی قاپو

 سر در عالی قاپو

کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهل ستون یکی از زیباترین و ارزشمند‌ترین بناهای تاریخی شهر قزوین است که در دوره صفویه بنا شده است. شاه طهماسب صفوی در سال ۹۵۱ (ه.ق) به دلیل حملات ترکان عثمانی تصمیم به انتقال پایتخت از تبریز به قزوین گرفت. در همین سال بود که شاه اراضی موسوم به زنگی آباد را از میرزا اشرف جهان، یکی از بزرگان شهر، خریداری کرده و سپس معماران برگزیده کشور را فراخواند و فرمان داد تا باغی به شکل مربع بسازند و در میان آن عمارت‌های عالی، تالار، ایوان‌ها و حوض‌های زیبا بنا کنند. این مجموعه از ۲۳ کاخ و ۷ سر در ورودی تشکیل شده بود. عمارت کلاه فرنگی به همراه سر در عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ صفوی هستند. این باغ خیلی بزرگ بود طول آن از خیابان واقع در شمال سبزه میدان کنونی تا حیاط نادری و عرض آن نیز از جلوی اداره پست و تلگراف تا دیوار غربی شعبه بانک ملی امتداد داشت، ولی خیابان‌ها مقدار زیادی از این باغ را از بین برده و بخش بزرگی هم به نام سبزه میدان به گردشگاه عمومی اختصاص یافت. در این باغ ساختمان دو اشکوبه است که از چهار سوی آن چهار خیابان احداث کرده بودند که خیابان جنوبی از دیگر خیابان‌ها طولانی‌تر و وسیع‌تر و بسیار تمیز و پاکیزه بود. دو سوی خیابان‌ها را چنارهای بلند احاطه کرده و سر تا سر باغ از درختان میوه پوشیده بود. دو حوض در شمال و جنوب عمارت قرار داشت که همواره آب از نهرهای پیرامون کلاه فرنگی داخل حوض می‌شد و از نهری که در وسط خیابان جنوبی بود به طرف حیاط نادری می‌رفت. این عمارت پیش از ۱۳۰۰ هجری به کلاه فرنگی شاه طهماسب معروف بود. عمارت چهل ستون هشت گوش بوده که در دو طبقه به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع بنا شده است.

کاخ چهلستون قزوین معروف به کلاه فرنگی

 کاخ چهلستون قزوین معروف به کلاه فرنگی

سرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز معروف است، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام خمینی (رشت سابق و پهلوی سابق‌تر) قرار دارد. ورودی اصلی کاروانسرای سعدالسلطنه از خیابان امام خمینی است که ۴ طاق‌نما در طرفین داشته و سقف آن نورگیر ندارد و به صورت عرقچین ساخته شده است و خیابان را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل می‌کند.

مجموعه تاریخی سعدالسلطنه یکی از ارزشمندترین آثار دوره قاجاریه و یکی از ۳۸ بنای منتخب توسط میراث فرهنگی کشور است. این مجموعه در هسته تاریخی شهر دوره صفویه و مرکز ثقل امروز شهر قزوین است . این اثر تاریخی بی‌نظیر یکی از بزرگترین بناهای عمومی و سراهای بازرگانی کشور در دوره قاجر بوده است که مشتمل بر تعدادی سراهای تو در تو و پیوسته، شامل ۶ حیاط به نام های سعدیه، سعدالسلطنه، نگارالسلطنه، قهرمانی، بهشتی و راسته وزیر است.

این مجموعه‌ سراها از لحاظ معماری و شالوده ساخته شده از پوشش آجری و یکی از سرپاترین و نمونه عالی یک سرای بازگانی است. این مجموعه دارای ماهیتی درون گرا و بزرگترین بازار سرپوشیده در دوره قاجار در ایران است. این کاروانسرا دارای محوطه تاریخی بسیار زیبا است که در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرایی شهری قزوین است که در عهد قاجار و در زمان ناصر الدین شاه توسط سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین بنا شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سر پوشیده جهان و بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … است. این کاروانسرا در گذشته نقش یک سرای بازرگانی را داشته است. 

سرای قیصریه

سرای قیصریه

سرای سعدالسلطنه

سرای سعدالسلطنه

حمام قجر

حمام قجر در خیابان عبید زاکانی کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر قرار دارد و قدیمی ترین حمام موجود درقزوین به شمار می‌آید که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور شاه عباس دوم صفوی  و توسط امیر گونه خان از سرداران و امرای وی ساخته شده است و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شد. حمام قجر یکی از کهن ترین و بزرگترین گرمابه‌های قزوین است که در سال۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیرگونه خان از امیران شاه عباس دوم در دوره صفویه در محله عبید زاکان فعلی، به نام حمام شاهی ساخته شده که با سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه، بالغ بر هزار و ۴۵ متر مربع مساحت دارد.تزئینات گرمابه شامل کاشی کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

سربینه که طرحی مستطیل شکل دارد و از دو طاق جناغی در شرق و غرب آن تشکیل شده، توسط راهرویی که دارای طاق جناغی بسیار باریک است که به گرمخانه راه می‌یابد. گرمخانه زنانه و مردانه به شکل چلیپا است و اتاقک‌هایی برای شستشو در شرق و غرب آن تعبیه شده است. پوشش بنا گنبدی است و در هر گنبد جامخانه‌ای عمل نورگیری را انجام می‌دهد. ازاره گرمخانه‌ها تا ارتفاع ۱٫۵ متر کاشی کاری شده و رسمی بندی و یزدی بندی سقف‌ها به تزیین آن افزوده است. سنگ‌های بزرگ و یک تکه‌ای که سکوها را فرش کرده، از ویژگی‌های این بنا محسوب می‌شود.

حمام قجر

 سر در ورودی حمام

داخل حمام قجر

داخل حمام قجر  

 مسجد جامع 

 مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر  از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است.بنای نخست آن برروی آتشکده‌ای ازدوران ساسانیان ساخته شده است (آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده است). این مسجدبه سبک چهار ایوانی است و در شهرقزوین  قرار دارد. این بنا به فرمان هارون الرشید و به سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است. در یورش مغولان به قزوین و از آنجا که مهم‌ترین مسجدشهربوده، بخشی از آن( و از جمله ایوان جنوبی) تخریب ولی در دوره‌های پسین ترمیم شده است. آثار معماری چند دوره در این بنا مشاهده می‌شود و قدیمی‌ترین بخش آن متعلق به قرن دوم اسلامی است. ایوان‌ها در دوره صفوی بازسازی، اما ایوان شرقی در دوره قاجار مرمت شده است. ساخت مقصوره خمارتاشی در ضلع جنوبی مسجد به دستور امیر خمار تاش ابن عبدالله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال ۵۰۰ هجری قمری انجام شد. کتیبه‌هایی به ۵ ردیف نیز نیز به خط کوفی گلدار ، نسخ و ثلث  این مکان دیده می‌شود. 

مراکز خرید قزوین

مرکز خرید نارون قزوین | Narvan Mall

قزوین -  خیابان یخچال، روبروی پمپ بنزین شهید بابایی

اینجا یکی از بزرگترین و پر طرفدارترین مراکز خرید قزوین است که از چهار طبقه تشکیل شده است. این مکان علاوه بر فروشگاه‌های رنگارنگ یک فود کورت خوب هم دارد که می‌توانید بعد از خرید خوراکی‌های خوشمزه را امتحان کنید. هنگام خرید در این مرکز خرید، نیازی نیست که نگران جای پارک ماشین خود باشید، چرا که این مرکز خرید مجهز به  یک پارکینگ رایگان است.

مرکز خرید نارون

مرکز خرید نارون 

مرکز خرید ایرانیان (Iranian Shopping Center)

قزوین -  بلوار عدل

اینجا یکی از بهترین مراکز خرید قزوین است که فروشگاه‌های آن اجناس را با قیمت‌های مناسبی ارائه می‌دهند.

مجتمع تجاری - اداری داریوش

خیابان فلسطین ، روبروی سالن شهید بابایی

 مجتمع تجاری و اداری داریوش» ۳۶ واحد تجاری و ۲۴ واحد اداری دارد. وجود رستوران و مجهزترین تاسیسات آشپزخانه و پارکینگ از مزایای این مجتمع به حساب می‌آیند.

مجتمع تجاری فردوسی

خیابان فردوسی 

این مجتمع که در یکی از بهترین مناطق تجاری اداری قزوین قرار گرفته، مجتمعی دوازده طبقه است که ۵ طبقه از آن اداری و ۳ طبقه تجاری و ۱ طبقه هم به فست فود اختصاص دارد. این مرکز خرید مجهز به پارکینگ ۳ طبقه است.

مجتمع فردوسی یا آبادگران قزوین

 مجتمع فردوسی یا آبادگران 

سوغات‌های معروف قزوین 

شیرینی‌های قزوین از معروفترین و لذیذترین شیرینی‌های ایران هستند و به دو صورت كارگاهی و كاملا سنتی در منازل (به مناسبت ایام خاص سالیانه) تهیه و طبخ می‌شوند.

انواع شیرینی‌های قزوین عبارتند از: باقلوای لوزینه و پیچ، نان برنجی، نان برنجی زعفرانی، نان برنجی كاكائویی، نان نخودی، نازک پسته‌ای، نازک بادامی، نازک گردویی، لب پیچ، نان قندی، نان چایی، نان چرخی، نان بادامی، نان گردویی، كلوچه، اتابكی، ولیعهدی، پادرازی، توت زعفرانی، توت پسته‌ای، توت بادامی، نان نارگیلی، حاج كریمی، قرابیه، قطاب، بهشتی، كرمانشاهی، پنجره‌ای و بسیاری از موارد متنوع دیگر.

 باقلوا

معروف‌ترین سوغات قزوین باقلوای  شیرین و لذیذ قزوین است که شهرت جهانی دارد. اگر به قزوین سفر کردید، این شیرینی را از دست ندهید. باقلوا در دو نوع پیچ و تابه‌ای  موجود است.

باقلوای قزوینی  را می‌توانید از شیرینی پزی‌های شهر قزوین به راحتی تهیه کنید. اگر مسیرتان به حوالی خیابان پادگان خورد، بهتر است سری به فروشگاه سوغات مجلسی بین چهارراه بلوار و چهارراه پادگان بزنید و همچنین قنادی پرستو در خیابان چهار راه بوعلی  را برای خرید باقلوای اصیل قزوین را از دست ندهید.

باقلوای قزوین

 باقلوای قزوین

باقلوای قزوین

 باقلوای قزوین 

نازک پسته (نان نازک) 

نان نازک پسته شیرینی بی نهایت خوشمزه شهر قزوین است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم آن را امتحان کنید.

نان نازک قزوین

نان نازک قزوین

نان چایی قزوین

نان چایی قزوین

لیست شیرینی فروشی های معروف قزوین که در صورت نیاز می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

قنادی گل نسترن ابتدای خیابان پادگان مقابل پارک ملت
قنادی سوغات مجلسی خیابان فردوسی ,، یخچال ، مجتمع تجاری نارون ، طبقه همکف 

قنادی پرستو 

قزوین چهارراه بوعلی. نبش خیابان فردوسی ساختمان فردوسی

لیست صنایع دستی استان قزوین

كهسوزن دوزی، ابریشم دوزی، ملیله دوزی، سوزن دوزی، گلابتون دوزی، جعبه‌های آینه دار، حکاکی و قلمزنی از مهم ترین صنایع دستی استان قزوین به شمار می‌رود که هر کدام از آن‌ها دارای قدمتی است.  گلیم، جاجیم، چادرشب، فرش، سفالگری، چوب ساخته‌ها، خوشنویسی و نگارگری قزوین نیز معروف است

برای خرید صنایع دستی قزوین می‌توانید به سرای سعدالسلطمه  که در خیابان  سبزه میدان - خیابان امام خمینی قرار دارد، مراجعه کنید.

بازار مسگرهای قزوین

 صنایع دستی قزوین در راسته بازار مسگر ها 

غذاهای معروف قزوین

پلوها و خورش‌‏ها

 قیمه نثار یکی از معروف‌ترین غذاهای شهر قزوین است که می‌توان آن را در رستوران‌های قزوین نوش جان کرد.

قيمه نثار - فسنجان - کشمش پلو - خورشت باميه - ته چين - شويدپلو - ماش پلو- شيرين پلو  و غیره.

کباب‏‌ها

کباب کوبیده - کباب برگ - کباب ماهی - کباب تیهو و غیره.

خوراک‌‏ها

دلمه‏‌ی برگ مو - دلمه‌‏ی بادمجان - شامی - کتلت سیب زمینی - کوفته قزوینی - اشکنه -آبگوشت-حلیم بادمجان و مسمای بادمجان و غیره.

نوشيدنی‌‏ها

 سرکه شيره - سرکه انگبين - شربت آبليمو -  شربت تخم ريحان - آبدوغ - آب زرشک

قیمه نثار

 قیمه نثار

دُیماج (دگماژ) نوعی عصرانه سنتی قزوینی مخصوص فصول گرم است. این خوراکی از مخلوط کردن تکه‌های نان، پنیر، سبزی ، گردو، پیاز داغ، درست می‌شود. نوع اصلی دیماج که متداول‌تر است از مخلوط تکه‌های خرد شده نان لواش قزوینی (خشک) و سبزی خرد شده پنیر کهنه گردو وپیا ز داغ تهیه می‌شود.

دیماج قزوینی‌ها

  دیماج قزوینی‌ها 

رستوران های قزوین 

۱. رستوران شانی 

آدرس: قزوین ، خیابان فلسطین، حد فاصل چها راه فلسطین و چهار راه عمران، مجتمع داریوش، طبقه دوم

www.shani-restaurant.com

تلفن : ۳۳۳۳۰۵۵۲-۰۲۸

رستوران شانی

رستوران شانی

۲. رستوران نمونه 

آدرس رستوران نمونه : خیابان بوعلی تقاطع فردوسی - رستوران نمونه قزوین 

شماره تماس : تلفن: ۳۳۳۵۲۵۸۵ - ۳۳۳۳۶۵۵۶ - ۳۳۳۲۸۴۴۸

رستوران نمونه

۳. فوت کورت نارون 

مرکز تجاری  نارون - خیابان یخچال، روبروی پمپ بنزین شهید بابایی

فوت کورت نارون

 فوت کورت نارون

فوت کورت نارون

فوت کورت نارون   

لیست هتل‌های  قزوین

هتل خانه سنتی بهروزی قزوین

آدرس قزوین - خیابان امام خمینی(ره) - روبروی بازار سعادت - کوچه کریم اصغری - بن بست ششم 

امکانات یخچال، تلویزیون، رستوران، اینترنت، سرویس ایرانی، پارکینگ، لابی، اینترنت در لابی،

توضیحات: سرویس بهداشتی و حمام سنتی عمومی که در حیاط هتل قرار دارد. پذیرش خانم تنها امکان پذیر نیست. زوج‌هایی که صیغه نامه دارند باید با مهر برجسته باشد.

کوکان زیر ۳سال رایگان است. کودکان بین ۳ تا ۸ سال در صورت عدم استفاده از سرویس اضافه، نیم بها محاسبه خواهد شد. سرویس اضافی به صورت کف خواب است. اینترنت رایگان است.

قوانین کنسلی: اعلام کنسلی کمتر از۲۴ ساعت جریمه هتل شامل ۵۰ درصد از مبلغ کل هزینه اقامت شب‌های رزرو شده است.

هتل خانه بهروزی

هتل خانه بهروزی

هتل خانه بهروزی

 هتل خانه بهروزی

هتل البرز قزوین

قزوین - خیابان طالقانی - سه راه خیام

امکانات : یخچال، تلویزیون، سوئیت، سرویس فرنگی، پارکینگ، نمازخانه، لابی، کافی شاپ، اینترنت در لابی

توضیحات: نرخ اتاق‌ها برای مسافرین خارجی به دلار محاسبه می‌شود. سرویس اضافی به صورت کف خواب است. کودکان زیر ۳ سال رایگان است. اینترنت رایگان است. استفاده از پارکینگ بیشتر از یک شب هزینه دارد.

قوانین کنسلی: اعلام کنسلی کمتر از ۴۸ ساعت قبل از ورود جریمه هتل ۵۰ درصد هزینه شب اول اقامت اعلام کنسلی در روز ورود جریمه هتل سوخت کامل هزینه شب اول اقامت

هتل البرز قزوین

 هتل البرز

هتل ایران قزوین

آدرس :  سبزه میدان - چهارراه پیغمبری 

امکانات یخچال، تلویزیون، سوئیت، رستوران، اینترنت، سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، پارکینگ، نمازخانه، لابی، ماهواره، کافی شاپ، اینترنت در لابی.

هزینه‌ی مسافران خارجی این هتل به دلار حساب می شود. سرویس اضافی به صورت کف خواب است. کودکان زیر ۳ سال رایگان است. اینترنت رایگان است.

قوانین کنسلی: ۱. اعلام کنسلی ۴۸ ساعت قبل از ورود: جریمه هتل ۵۰ درصد از هزینه کل شب های اقامت

۲.اعلام کنسلی درکمتر از ۴۸ ساعت: جریمه هتل سوخت کامل هزینه شب‌های اقامت

هتل ایران قزوین

هتل ایران 

قزوین در یک نگاه:

نام دیگر دریای خزر، بحرالقزوین یا دریای قزوین است.

خیابان سپه قزوین، قدیمی‌ترین خیابان ایران است.

قزوین از اولین شهرهایی بوده است که سینما در آن دایر شده است.

در زمان شاه تهماسب صفوی، قزوین پایتخت ایران به مدت نیم قرن بوده است.

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرموده اند: قزوین دری از درهای بهشت است به همین علت آن را مینودر یا باب الجنه نامیده‌اند.

قزوین به دلیل زادگاه بهترین خوشنویسان ایران همچون میرعماد قزوینی، پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است.



مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







تبلیغات
تبلیغات

تبلیغات

آمار

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 95
    کل نظرات کل نظرات : 27
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 4

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 120
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 2
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 12
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 40
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 1
    بازدید هفته بازدید هفته : 1261
    بازدید ماه بازدید ماه : 8865
    بازدید سال بازدید سال : 79816
    بازدید کلی بازدید کلی : 915375

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.190.156.212
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :
    خبرنامه

    خبرنامه

      براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



      آخرین نطرات کاربران

      آخرین نطرات کاربران

        axoniouffaxoniouff - <a href=http://cialiswwshop.com/>buy cialis 20mg</a> - 1400/5/15
        axoniouffaxoniouff - <a href=https://ponlinecialisk.com/>cheap cialis</a> - 1400/4/28
        axoniouffaxoniouff - <a href=http://vskamagrav.com>kamagra 100 without prescription - 1400/3/25
        JefferySamJefferySam -
        <a href="https://vk.com/aktualnie_vakansii_russia">Работа в Перекрёстке Уфа</a> - 1400/1/19
        JefferyJawJefferyJaw -
        <a href="https://vk.com/aktualnie_vakansii_russia">Работа в Перекрёстке Саратов</a> - 1400/1/19
        روغن خراطینروغن خراطین - سلام وقت بخیر

        من هفته پیش اومدم اینجا و کلی استفاده کردم و دوباره اومدم که برای دانشگاهم اطلاعات جمع آوری کنم

        ممنون ازتون بابت سایت خوبتون - 1399/8/14
        روغن خراطینروغن خراطین - Hello good time

        I came here last week and used it and came back to collect information for my university

        Thank you for your good site

        <strong><a href="http://iemt.ir/kharatin/">روغن خراطین</a></strong> 100 درصد اصل

        -.:.-.:.-

        <a href="https://iemt.ir/"><strong>کانون طب ماندگار ابن سینا ایران</strong></a>

        <hr />

        سلام وقت بخیر

        من هفته پیش اومدم اینجا و کلی استفاده کردم و دوباره اومدم که برای دانشگاهم اطلاعات جمع آوری کنم

        ممنون ازتون بابت سایت خوبتون

        <strong><a href="http://iemt.ir/kharatin/">روغن خراطین</a></strong> 100 درصد اصل

        -.:.-.:.-

        <a href="https://iemt.ir/"><strong>کانون طب ماندگار ابن سینا ایران</strong></a> - 1399/8/14
        روغن خراطینروغن خراطین - سلام امیدوارم روز سرشار از انرژی داشته باشید و البته کی خبر خوب بشنوید

        ممنون کلی برام مفید بود واقعا

        دلم نیومد کامنت نزارم و تشکر نکنم - ممنون ادمین - 1399/7/15
        brand cialis onlinebrand cialis online - Generic Viagra Testimonials ZorieRedlero https://cialiser.com/ - Cialis Cruila Can Amoxicillin Cure Blackheads erroft <a href=https://cialiser.com/#>Cialis</a> Adeddy Kamagra Gratis - 1399/6/24
        where can i buy cialis on linewhere can i buy cialis on line - Levitra For Sale On Ebay ZorieRedlero https://cialisse.com/ - buy cialis Cruila cialis and tinnitus erroft <a href=https://cialisse.com/#>cialis vs viagra</a> Adeddy Viagra 100mg Online Reputable Site - 1399/5/30

        درباره ما

          معرفی جاذبه های گردشگری ایران و جهان

        کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به torist بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.