راهنمای سفر به مسکو؛ روسیه

مترجم سایت

تبلیغات

تبلیغات

زبان

فروشگاه کتاب

فروشگاه کتاب

موضوعات

موضوعات

تبلیغات

تبلیغات

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

مکان تبلیغ شما

مکان تبلیغ شما

لینک دوستان

لینک دوستان

توریست را محبوب کنید:

شاهین گشت

تور های نوروزی

راهنمای سفر به مسکو؛ روسیه

راهنمای سفر به مسکو؛ روسیه

مسکو روی رودخانه‌ای به همین نام واقع شده است. شهری که به خوبی برای معماری‌های زیبا و منحصر به فرد تاریخی‌اش شناخته شده است. به راحتی می‌توان زیباترین کلیساهای جهان را اینجا پیدا کرد، کافی است نیم نگاهی به کلیسای زیبای سنت باسیل واقع در میدان سرخ بیاندازید تا به حقیقت گفته‌های ما پی ببرید. اما متاسفانه با شهری بسیار گران روبرو هستیم که زیر ساخت‌های خیلی خوبی برای گردشگری ندارد، که البته این مورد را می‌توان ضعف دولت این کشور به شمار آورد. با این وجود به قدری زیبایی در آن نهفته است که از مسافرت به این شهر لذت خاصی خواهیم برد.

مسکو

اطلاعات ضروری

  • اختلاف ساعت با تهران: ۰۰:۳۰-
  • زبان رسمی: روسی
  • واحد پول رسمی: روبل (RUB)
  • نرخ تبدیل ارز: ۱۰۰ روبل=۱.۵۲ دلار آمریکا
  • فرودگاه: فرودگاه بین آلمللی شرمتیوو (SVO)-فرودگاه بین ‌المللی Domodedovo (DME)

وضعیت آب و هوایی

مسکو اغلب اوقات در ماه‌های مه تا سپتامبر آب و هوای خوشایندی دارد. در ماه‌های ژوئن و آگوست هم هوا کمی گرم و مرطوب است. اما بقیه‌ی طول سال، این شهر سرد و یخ زده است. به طوری که معمولا در ماه‌های نوامبر تا مارس زمین پوشیده از برف خواهد شد.

بهترین زمان برای رزرو هتل

با وجود اینکه مسکو شهری بزرگ است، اما هنوز زیرساخت‌های گردشگری در حد و اندازه‌ی این بزرگی را ندارد. بنابراین هتل‌های این شهر اغلب جهت مسائل تجاری رزرو می شوند. از این رو ممکن است در هر زمان از سال هتل‌ها پر باشند. فصل‌های پرگردشگر یا به اصطلاح High-season برای توریست‌ها از ماه مه تا سپتامبر محسوب می‌شود. پس اگر می خواهید با هتل‌های ارزان‌تری روبرو شوید خارج از این مدت به مسکو سفر کنید. گرچه ممکن است سردی هوا لذت سفر را تحت حاشیه قرار بدهد.

انواع هزینه‌ها

هزینه‌ی هاستل

مسکو از نظر هاستل‌ها واقعا در وضعیت خوبی به سر می‌برد و تنوع در آن موج می‌زند که البته به معنای ارزان بودن نیست. به طور میانگین اکثر هاستل‌های این شهر برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی هزینه‌ای بین ۵۰۰ تا ۱,۲۰۰ روبل هزینه در بر دارند. اگر تمایل دارید در اتاق‌های خصوصی (یک تخت خواب، دو تخت خواب، تخت خواب دونفره) اقامت داشته باشید، باید به ازای هر شب اقامت حدود ۱,۰۰۰ تا ۲,۷۰۰ روبل هزینه بپردازید. البته اگر کمی جستجو کنید می توانید اتاق‌های ارزان‌تری هم پیدا کنید.

مسکو

هزینه‌ی اقامت در هتل

مسکو شهری است که حتی با وجود استانداردهای اروپایی به واقع بسیار گران محسوب می‌شود. هتل‌های سطح پایین‌ می توانند کمی مقرون به صرفه باشند اما به همان اندازه هم سطح کیفیت آن‌ها پایین می‌آید. زمانی هم که بخواهید به هتل‌های تجارتی و سطح بالا بروید احساس می کنید که دارید در گران‌ترین هتل‌های جهان قدم می گذارید که تقریبا همینطور هم است.  برای آن دست از کسانی که توانایی اقامت در هتل‌های گران این شهر را ندارند پیشنهاد ما استفاده از هاستل‌ها است که قیمت‌های به مراتب پایین‌تری دارند و در قیاس با هتل‌های سطح پایین هم خیلی کمبودی ندارند. در هر صورت اگر بخواهیم قیمت‌ انواع هتل را در این شهر بر اساس کیفیت و ستاره دسته بندی کنیم، نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

  • ۱ ستاره         ۶۰۰ تا ۲,۴۰۰ روبل
  • ۲ ستاره          ۸۴۷ تا ۴,۲۰۰ روبل
  • ۳ ستاره       ۱,۳۰۰ تا ۸,۲۷۷ روبل
  • ۴ ستاره        ۲,۸۳۲ تا ۱۰,۹۱۵  روبل
  • ۵ ستاره         ۴,۵۰۰ تا ۱۵,۹۸۹ روبل

مسکو

متوسط قیمت مواد غذایی

خرید مواد غذایی ممکن است برای آن دست افرادی که محدودیت بودجه‌ای دارند کمی مشکل آفرین باشد، چرا که رستوران‌هایی با منوی غذای انگلیسی قیمت‌های بسیار گرانی دارند. اما اگر در رستوران‌های بومی و نقاطی که خود مردم روسیه اقدام به تهیه غذا می کنند خرید کنید می توانید از این نظر هزینه‌های بسیار کمتری کنید و البته غذاهای خوبی هم میل کنید.

صبحانه: اگر هتل مقصدتان این وعده‌ی غذایی را ارایه نمی کرد می توانید در رستوران‌ها و کافه‌های محلی با هزینه‌ی مناسبی یک وعده صبحانه‌ی سبک را میل کنید. (۲۴۰ تا ۴۰۰ روبل)

ناهار: رستوران‌های محلی ممکن است برای توریست‌ها کمی گیج کننده باشد، اما اگر بتوانید این مشکل را نادیده بگیرید هزینه‌های شما کمتر خواهد شد. (۳۰۰ تا ۶۰۰ روبل)

شام: پیدا کردن رستورانی خوب برای کسانی که مشکل بودجه‌ای دارند می توانند چالش برانگیز باشد، چرا که یا خیلی مجلل هستند یا کیفیت خوبی ندارند. در هر صورت باز هم پیشنهاد می‌کنیم از رستوران‌های محلی غذا تهیه کنید. (۴۰۰ تا ۸۰۰ روبل) اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود۲,۴۷۱ و۱,۸۴۸ روبل تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

هزینه‌ی حمل و نقل

خوشبختانه بر خلاف هزینه‌‌های اقامتی و غذایی، هزینه‌ی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی این شهر بسیار ارزان‌تر است. سیستمی خوب و کارآمد که شامل مترو، اتوبوس و تراموای می‌شود. محبوب‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی در این شهر مترو است که بسیار هم مقرون به صرفه است. بلیط های مترو در ایستگاه‌های آن و درون کیوسک‌هایی با حروف KACCA به فروش می رسند. برای خرید بلیط اتوبوس هم می توانید در بعضی از ایستگاه‌های مترو و نه همه‌ی آن‌ها اقدام کنید. اما پیشنهاد ما این است که در جایگاه‌های مخصوصی که در محل‌های توقف اتوبوس‌ها تعبیه شده است با به زبان آوردن عبارت "avtoboos beelyet" اقدام به تهیه بلیط کنید. البته از راننده‌ها هم می توان بلیط خرید که چند روبل گران‌تر هستند و پیشنهاد نمی‌شود. هزینه‌ی انواع بلیط و جابجایی در مسکو به شرح زیر است:

  • تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر                                      ۲,۴۰۰ تا ۳,۵۰۰ روبل
  • قطار Aeroexpress از فرودگاه SVO  تا مرکز شهر          ۳۴۰ روبل
  • قطار Aeroexpress از فرودگاه DME تا مرکز شهر          ۴۰۰ روبل
  • هر ۳ کیلومتر جابجایی با تاکسی در شهر                       ۳۰۰ تا ۵۰۰ روبل
  • بلیط مترو در شهر                                                       ۴۰ روبل

اگر می‌دانید تعداد سفرهایتان زیاد است و از ۱ تا ۷ روز در این شهر اقامت دارید، پیشنهاد ما خرید کارت‌های هوشمند زیر، جهت استفاده نامحدود از سیستم حمل و نقل عمومی این شهر است تا در هزینه‌هایتان مقداری صرفه جویی کنید:

  • کارت هوشمند ۱ روزه-اعتبار تا ۲۴ ساعت پس از فعال سازی-۲۱۰ روبل
  • کارت هوشمند ۳ روزه- اعتبار تا ۳ روز پس از خرید-۴۰۰ روبل
  • کارت هوشمند ۷روزه-اعتبار تا ۱ هفته پس از خرید-۸۰۰ روبل
  • کارت‌های ۳۰، ۹۰ و ۳۶۵ روزه هم وجود دارند، از آنجایی که معمولا مسافرت‌ها بیشتر از ۱ هفته به طول نمی‌انجامد، پس دلیلی برای ذکر آن‌ها وجود ندارد.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه ها

از موزه های رایگان بازدید کنید

سومین یکشنبه‌ی هر ماه، بسیاری از موزه‌های مسکو به طور رایگان به روی عموم باز هستند. پس طوری برنامه ‌ریزی کنید که در این روز آنجا حاضر باشید.

بهترین تفریحات و سرگرمی‌ها در مسکو

مجموعه‌ی کرملین مسکو

اگر زمانی به مسکو سفر کردید و از مجموعه‌ی کاخ های کرملین بازدید نکردید، باید بگوییم به هیچ وجه سفر شما کامل نشده است. کاخ کرملین، محور و اساس پایتخت روسیه یعنی مسکو محسوب می‌شود. این کاخ نماد و محلی است که دولت فعلی روسیه در آن زمام امور را به دست گرفته است، و همچنین یکی از مکان‌هایی است که بیشترین تعداد بازدید در این کشور را دارد. دیوار بنای مذکور در ابتدا به طور خالص به رنگ سفید بود. این مجموعه شامل کلیساهایی با معماری سنتی روسیه می‌شود. کاخ بزرگ کرملین خانه‌ی تزارهای روس بوده است اما تا کنون میزبان رییس جمهور روسیه نشده است. کاخ در سال ۱۸۴۹ ساخته شد و شامل حدود ۷۰۰ اتاق می‌شود، که تعدادی از آن‌ها مربوط به کاخ های قدیمی است.

نکته‌ها:

  • به صورت آنلاین بلیط رزرو کنید.
  • هزینه‌ی بازدید از کل این مجموعه برای بزرگسالان ۳۵۰ روبل می‌شود.
  • بانوان هنگام بازدید از کلیساهای این مجموعه باید با پوشش کامل وارد شوند.
  • مراسم اسب سواری نگهبانان به طور منظم در این مجموعه برگزار شود. وبسایت رسمی کاخ را بررسی کنید و مطمئن شوید که تماشای آن را از دست نمی دهید.

کرملین

کرملین

کرملین

کرملین

کرملین

کرملین

کرملین

کرملین

کرملین

میدان سرخ (Red Square)

میدان اصلی کشور روسیه که از نظر فنی قرمز نیست. ریشه‌ی نام Red اشاره به لغت زیبایی دارد. این نام در قرن ۱۷ میلادی به میدان اطلاق شد. میدان سرخ توسط کاخ کرملین، آرامگاه‌ها، موزه‌های تاریخی، مجموعه فروشگاهی GUM و کلیسای سنت باسیل احاطه شده است. این میدان را می‌توان در کنار کاخ کرملین نماد تمام روسیه دانست. پس اگر از کرملین بازدید کردید حتما دیدن این میدان را الویت بعدی خودتان قرار بدهید.

نکته‌ها:

  • در طول زمستان یک پیست اسکیت روی یخ در این میدان به وجود می‌آید.
ورودی میدان سرخورودی میدان سرخ

مسکو

میدان سرخ مسکو

نمایی از کلیسای بسیار زیبای سنت باسیل در میدان سرخنمایی از کلیسای بسیار زیبای سنت باسیل در میدان سرخ

متروی مسکو

ایستگاه متروی مسکو از آن دست نقاط بی نظیر این شهر است که حتما باید ببینید. این مترو در سال ۲۰۱۵، جشن هشتادمین سالگرد تاسیس خود را شاهد بود. تاریخ تاسیس اولین خط این مترو به ۱۵ مه سال ۱۹۳۵ بر می‌گردد. به طور کلی این مکان را می‌شود یک موزه‌ی زیرزمینی به شمار آورد. فضای داخلی این ایستگاه در واقع به عنوان یک پناهگاه زیرمینی، و به منظور راحتی هرچه بیشتر پناه‌جویان ساخته شده است. پس بازدید از آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

نکته‌ها:

  • صدای قطار‌ها ممکن است برای کودکان کمی نگران کننده باشد. سعی کنید در طول شلوغی صبح از ای نمکان بازدید نکنید.

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

بازدید از اسلحه خانه (The Armoury)

گنجیه‌های ارزشمند زیادی در اسلحه خانه وجود دارد که می‌توانید به تماشای آن‌ها بپردازید. از اسلحه‌ها و زره‌ها  گرفته تا، یونیفرم‌های ارتشی، یونیفرم‌های فرماندهان و پادشاهان، تاج‌ها، لباس‌های درباری را می توان در این موزه‌ی شگفت‌انگیز مشاهده کرد. این موزه را می توان گنجینه‌ی اصلی تمام کاخ کرملین دانست.

نکته‌ها:

  • هزینه‌ی بلیط ورود به اسلحه خانه ۷۰۰ روبل می‌شود که می توانید از قبل در سایت رسمی کاخ کرملین آن را تهیه کنید.
  • از آنجایی که این مکان در میان گردشگران بسیار محبوب است، احتمالا با جمعیت زیادی روبرو خواهید شد.

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

کافه پوشکین (Cafe Pushkin)

کافه پوشکین، مکانی مجلل است که می توان آن را بهترین مثال برای طبخ غذاهای روسی محسوب کرد. مکانی آرام و فوق‌العاده که در آن، پیشخدمت‌ها با شما همانند یک بانو یا نجیب‌ زاده‌ی قرن نوزدهمی برخورد خواهند کرد. فضای داخلی این کافه به بخش های جداگانه‌ای مثل کتابخانه و داروخانه تقسیم شده است و طراحی آن شما را یاد یک عمارت مربوط به نجیب‌ زاده‌ها خواهد انداخت.

نکته‌ها:

  • این کافه ۲۴ ساعته باز است.
  • مطمئن شوید توت فرنگی به همراه بستنی و کارامل سفارش می دهید. پیشخدمت‌ها هنگام سرو آن یک داستان را برای شما بازگو خواهند کرد.

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

پارک هنر Muzeon

پارکی  که در نزدیکی گالری Treatyakov و خانه‌ی مرکزی هنرمندان واقع شده است که برای مجموعه‌ مجسمه‌های اتحاد جماهیر شوروی مشهور است. قدم زدن در اطراف این آثار هنری حس مطلوبی به همراه دارد. در این پارک همچنین، تراس های چوبی زیبا برای نشستن، تعدادی کافه و یک غرفه‌ی طولانی رو باز وجود دارد که ارزش آن را دوچندان می کنند. هنرمندان مختلف در این غرفه آثار هنری خود را به فروش می‌رسانند.

نکته‌ها:

  • این پارک حدود ۵ دقیقه از سنترال پارک Gorkiy که یکی دیگر از نقاط زیبای مسکو است فاصله دارد.

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

سنترال پارک فرهنگ و سرگرمی Gorkiy

به واقع Gorkiy پارکی است که می‌شود به آن افتخار کرد. این پارک در ابتدا برای اوقات فراغت کارگران طراحی شد و امروزه یکی از به روزترین پارک های شهر به شمار می‌رود. از ویژگی‌های این مکان می توان به وجود کافه‌ها، غذافروشی‌های خیابانی، گاراژ موزه‌ی هنر مدرن، مسیرهای دوچرخه سواری، قایق‌های اجاره‌ای و حتی یک ساحل در کنار رودخانه‌ی مسکو اشاره کرد. بدون شک از بودن در اینجا خسته نخواهید شد.

نکته‌ها:

  • ممکن است در طول فصل تابستان با جمعیت زیادی روبرو شوید.
  • در طول فصل زمستان، می‌توانید برای اسکیت سواری روی یخ به این پارک بیایید.
  • مراقب باشید که از وای-فای عمومی این پارک با دقت بیشتری استفاده کنید، چرا که غیر قابل اعتماد است.

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

کاخ ورزشی لوژنیکی (Luzhniki)

مجموعه‌ی ورزشی لوژنیکی در سمت مقابل پارک Gorkiy آنطرف رودخانه‌ی مسکو واقع در مکانی مملو از نقاط ورزشی (معروف‌ترین آن‌ها کاخ لوژنیکی) است. تاریخ این مکان به اتحاد جماهیر شوروی بر می‌گردد. خود معماری کاخ به تنهایی ارزش بازدید بالایی دارد. در میان همه‌ی این جاذبه‌ها و امکانات می توانید یک استخر روباز و زمین‌های تنیس را هم مشاهده کنید. اگر می خواهید حداقل نیمی از روز را سرگرم شوید، بازدید از این قصر ورزشی را از دست ندهید.

نکته‌ها:

  • پیشنهاد می کنیم یک دوچرخه اجاره کنید و در محیط به گشت و گذار بپردازید.
  • هیچ نوع کافه‌ای در این مکان وجود ندارد، بنابراین از قبل مقداری خوراکی به همراه داشته باشید.

مسکو

مسکو

مستغلات و موزه‌ی Arkhangelskoye

یکی از بهترین املاکی که ی توانید در حومه‌ی شهر مسکو پیدا کنید. اغلب بناهای  این ناحیه در قرن های ۱۸ و ۱۹ توسط معماران ایتالیایی ساخته شده‌اند. این املاک خانه‌ی شاهزاده‌ها Sheremetev و Yusupovs بوده است. در وصف زیبایی این مکان چیزی نمی توان گفت جز اینکه تا از نزدیک نبینید باورتان نمی‌شود. پس بازدید از اینجا را از دست ندهید.

مسکو

مسکو

مسکو

تماشای تئاتر بولشوی (Bolshoi)

در طول تاریخ، ساختمان تئاتر بولشوی ۳ بار سوخته است. در پایان قرن ۱۸ میلادی دسته‌ی نوازندگان این تئاتر شامل ۱۳ نفر بود ولی پس از نوسازی و دوبرابر شدن محیط این بنا به ۷۰۰ هنرمند رسیده است. اگر به تئاتر، اوپرا، باله و موسیقی به خصوص از نوع روسی آن  علاقمند هستید بازدید از این مکان را به هیچ وجه از دست ندهید.

نکته‌ها:

  • تورهای تئاتر به زبان انگلیسی و روسی در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه برگزار می شود. گروه‌ انگلیسی یک بار در روز و از ساعت ۱۲:۱۵ شروع می‌کنند. قیمت بلیط ۱,۳۰۰ روبل می‌شود.

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

رستوران Lavkalavka

از غذا گرفته تا نوشیدنی، هرچیزی در این رستوران بومی و محلی پیدا ، و همه‌ی آن ها در روسیه تولید می‌شوند. دستور‌العمل‌ها خلاقانه و خوشمزه هستند. غذاهای متنوع روسی که شما را مجاب به بازدید دوباره از این مکان می‌کند. اگر در سفر به روسیه علاقمند به مزه کردن غذاهای جدید و البته محلی هستید بازدید از این رستوران را از دست ندهید.

مسکو

مسکو

مسکو

مسکو

اسپارو هیلز (Vorobyovy Gory)

اگر دنبال مکانی می گردید که شهر مسکو را از دیدی پانوراما به تماشای بنشینید اسپارو هیلز مناسب شما خواهد بود. این ناحیه که در همسایگی دانشگاه مسکو واقع شده است هم در روز و هم در شب مکانی عالی برای تماشای شهر به شمار می‌رود. دانشگاه مسکو هم را می توان مثالی عالی از معماری دوران استالین قلمداد کرد که گفته می‌شود به گونه‌ای ساخته شده است که می تواند در برابر حمله‌ی اتمی مقاومت نشان دهد. برای گشت و گذار در دانشگاه، باید در یکی از تورهای مربوطه‌ی موزه‌ی Soil واقع در طبقه‌ی ۱۶ برج دانشکده ثبت نام کنید. مطمئن باشید خاطره‌ی این بازدید هیچ وقت از ذهنتان بیرون نخواهد رفت.

نکته‌ها:

  • پارک Gorkiy تنها ۲۰ دقیقه از این ناحیه فاصله دارد.
  • بهترین راه برای گشت و گذار در این منطقه، استفاده از دوچرخه است که می توانید در پارک Gorkiy یکی کرایه کنید.

مسکو

مسکو

مسکو

موزه‌ی دولتی هنرهای زیبای پوشکین

یکی از مهمترین و مشهورترین موزه‌های روسیه که آثار هنری خود را مدیون سه مجموعه‌ی ارزشمند شخصی است. مجموعه‌ی هنر مدرن موزوروف و Schukin (شامل آثار شگفت‌انگیزی از مونه، ونگوگ و ماتیس) و مجموعه‌ی مجسمه‌های یونانی و رومی Ivan Tsevtaev. علاوه بر این آثار ارزشمند، معماری بنای این موزه هم به تنهایی ارزش بازدید را دارد که به طرز خاصی از دوره‌های مختلف هنری از جمله معابد مصری تا سبک رنسانس در ساخت آن الهام گرفته شده است.

نکته‌ها:

  • برای صرف ناهار روی کافه‌ی این موزه حساب باز نکنید.

مسکو

مسکو




می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,,,,

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







تبلیغات
تبلیغات

تبلیغات

آمار

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 95
    کل نظرات کل نظرات : 27
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 4

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 502
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 225
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 50
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 23
    آي پي امروز آي پي امروز : 167
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 75
    بازدید هفته بازدید هفته : 1327
    بازدید ماه بازدید ماه : 15992
    بازدید سال بازدید سال : 70775
    بازدید کلی بازدید کلی : 906334

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.36.148.150
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :
    خبرنامه

    خبرنامه

      براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



      آخرین نطرات کاربران

      آخرین نطرات کاربران

        axoniouffaxoniouff - <a href=http://cialiswwshop.com/>buy cialis 20mg</a> - 1400/5/15
        axoniouffaxoniouff - <a href=https://ponlinecialisk.com/>cheap cialis</a> - 1400/4/28
        axoniouffaxoniouff - <a href=http://vskamagrav.com>kamagra 100 without prescription - 1400/3/25
        JefferySamJefferySam -
        <a href="https://vk.com/aktualnie_vakansii_russia">Работа в Перекрёстке Уфа</a> - 1400/1/19
        JefferyJawJefferyJaw -
        <a href="https://vk.com/aktualnie_vakansii_russia">Работа в Перекрёстке Саратов</a> - 1400/1/19
        روغن خراطینروغن خراطین - سلام وقت بخیر

        من هفته پیش اومدم اینجا و کلی استفاده کردم و دوباره اومدم که برای دانشگاهم اطلاعات جمع آوری کنم

        ممنون ازتون بابت سایت خوبتون - 1399/8/14
        روغن خراطینروغن خراطین - Hello good time

        I came here last week and used it and came back to collect information for my university

        Thank you for your good site

        <strong><a href="http://iemt.ir/kharatin/">روغن خراطین</a></strong> 100 درصد اصل

        -.:.-.:.-

        <a href="https://iemt.ir/"><strong>کانون طب ماندگار ابن سینا ایران</strong></a>

        <hr />

        سلام وقت بخیر

        من هفته پیش اومدم اینجا و کلی استفاده کردم و دوباره اومدم که برای دانشگاهم اطلاعات جمع آوری کنم

        ممنون ازتون بابت سایت خوبتون

        <strong><a href="http://iemt.ir/kharatin/">روغن خراطین</a></strong> 100 درصد اصل

        -.:.-.:.-

        <a href="https://iemt.ir/"><strong>کانون طب ماندگار ابن سینا ایران</strong></a> - 1399/8/14
        روغن خراطینروغن خراطین - سلام امیدوارم روز سرشار از انرژی داشته باشید و البته کی خبر خوب بشنوید

        ممنون کلی برام مفید بود واقعا

        دلم نیومد کامنت نزارم و تشکر نکنم - ممنون ادمین - 1399/7/15
        brand cialis onlinebrand cialis online - Generic Viagra Testimonials ZorieRedlero https://cialiser.com/ - Cialis Cruila Can Amoxicillin Cure Blackheads erroft <a href=https://cialiser.com/#>Cialis</a> Adeddy Kamagra Gratis - 1399/6/24
        where can i buy cialis on linewhere can i buy cialis on line - Levitra For Sale On Ebay ZorieRedlero https://cialisse.com/ - buy cialis Cruila cialis and tinnitus erroft <a href=https://cialisse.com/#>cialis vs viagra</a> Adeddy Viagra 100mg Online Reputable Site - 1399/5/30

        درباره ما

          معرفی جاذبه های گردشگری ایران و جهان

        کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به torist بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.